fredag 8. februar 2013

Barnehage-praksis

Hvorfor tror jeg ikke på meg selv? Jeg strever og strever og jobber meg fremover i den dype snøen, oppover bakker, sklir nedover og baner meg veier. Jeg skal nå målet!




Akkurat nå for tiden er jeg i praksis i en barnehage, har vært der i fire uker allerede og har fire uker igjen. Dagene flyr avgårde og jeg storkoser meg sammen med barna. Og akkurat nå er det herlig med helg, jeg skal bare kose meg, slappe av og samle ny energi til ei ny, flyvende uke med aktivitetsgjennomføring på mandag og karneval og praksisbesøk på tirsdag. Gleder meg til å kle meg i haredrakten min!

Det viktigste i livet er å sørge for at de små barna har det godt, at de har venner, at de har det bra, at de er trygge, at de ikke er redde, at de har det gøy, at de kan vokse og lære og leke seg. Forebyggende arbeid er det viktigste i livet, for barna er fremtiden vår og hvis de ikke har det bra, hva gjør vi da?

Jeg merket meg en sterk tittel: "Jeg datt ut av videregående allerede i barnehagen." og det forteller meg hvor viktig det arbeidet i barnehagen, er. Vi er NØDT til å SE barna tidlig og tørre og ta ansvar og gjøre noe med én gang! Og det trenger ikke være så utrolig mye som skal gjøres, bare bittelitt som gjør at barnet føler seg ivaretatt, anerkjent, sammen og sett. Se denne videoen: "Gutten med pinnen."
Aldri legg ansvaret over på noen andre, kanskje ingen andre enn DU ser nettopp det du ser.

I dag hadde jeg midtveisevaluering av praksisperioden min og jeg må bare få lov til å skryte litt av meg selv, fordi jeg blir så glad for å få bekreftet at jeg er på riktig vei. Det er lov?

Her er hva jeg fikk høre av den fantastiske veilederen min:
* Inger har vist motivasjon og engasjement i henhold til praksisperioden. Hun viser interesse og er positivt innstilt.
* Hun har oversikt over de oppgaver som skal gjøres i praksisperioden.
* Hun tar initiativ til kontakt, lek og samspill med barna.
* Positivt at hun presenterer seg og hilser på foreldre og personal i barnehagen.
* Inger er reflektert over egen praksis og stiller spørsmål på veiledningstimer. Hun viser stor interesse for enkeltbarnet, dets utvikling og samhandlingsmønster.
* Inger har en trygghet og en ro i samhandlingen med barn og voksne. Hun er lydhør for det barna sier og tar dem og det de sier på alvor.
* Hun jobber selvstendig og tar ansvar for grupper med barn.

Fortsett slik videre i praksisperioden, Inger! Bra jobba!!!


Akkurat nå er livet fint! :)
















Også har jeg laget litt fargerike sjokolademuffins.



(Forresten veldig fornøyd med min nye mobil, som tar helt fantastiske bilder! De er dessverre uredigert, da jeg for øyeblikket har min gamle drit-pc uten noe som helst på. Men bildene er jo like bra som om det var mitt speilreflekskamera som hadde tatt dem!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar