tirsdag 1. november 2011

Førjulsjobb

Juhuuuuuuuuuuuuuu! Inger har fått seg en måneds førjulsjobb på Sverresborg, Trøndelag folkemuseum. Der skal jeg være "nisseforteller" og guide for barn og unge. Fortelle/dramatisere julefortellinger for barn, guide dem og fortelle om gamledager og hjelpe med ulltoving og lysstøping. Det blir veldig spennende og lærerikt. En erfaring rikere og det betyr et trappetrinn lengre opp! Det jubler inni magen min, jeg kjenner at jeg vokser, og det gjør fryktelig godt!

For noen år siden ville jeg aldri turt dette. Aldri i livet, selv om jeg hadde syntes det var kjempegøy og likt det. Det ville vært så skremmende. Jeg tenker fortsatt at det er litt skummelt, men jeg stoler på at de velger ut de som er flinke og de valgte jo faktisk meg, så det må jo bety at jeg kan NOE. Og jeg skal holde meg selv i hånda hele tiden og tro på at jeg KAN! Å fortelle eventyr for barn er jo kjempegøy! Men det som bekymrer meg litt, er om jeg må fortelle for ungdommer som bare tøyser og ikke hører etter. Jeg vet ikke hvordan jeg takler det, men jeg må nok takle det også på en måte. Det blir superspennende.

En annen bekymring er eksamenene. Damtadadaaaaam! (skummel spenningslyd) Jeg har en hjemmeeksamen første uka jeg begynner, en skoleeksamen helt i slutten av perioden og en hjemmeeksamen jeg får fri til å gjøre. Men det betyr null sosialt liv, jobb fire dager i uka og resten av dagene må jeg lese og skrive. Livet er herlig, folkens! Jeg kommer nok til å bli fryktelig sliten, og da skal det kjennes superdigg ut med juleferie. For helga før julaften, reiser jeg og min kjæreste Fredrik på en gratis Cruisetur fra Oslo til Købenahvn for å være der i syv timer, for å dra tilbake igjen. Vi får lugar og der er baseng og greier, så det blir litt digg. Julegaveshopping og avslapping.

Og jeg kommer til å lære så mye! Jeg elsker å bli rikere på erfaringer! Jeg synes at jeg er så modig til å være meg, som tør å kaste meg ut i dette! Jeg er faktisk litt stolt! Og bittelitt redd. Men intervjuet gikk så greit, selv om det også var litt skummelt.. Og jobben kommer jeg til å bli litt vant til. Gjøre det samme fire dager i uka i fire uker. Jeg klarer det, sant? Alle har troa på meg, men de kjenner ikke mine indre følelser! Men de skal jeg jammen tråkke på, for nå skal vi klatre et steg opp på trappa!

Gleder meg til jul, jeg! Det er nesten så det er viktigere for meg å få nye erfaringer og vokse som menneske, enn å stå på eksamen. Jeg kjenner at det er ganske viktig, og da spiller det jo ingen rolle. Det er jo jeg som er viktig. Jeg vil jo gjerne stå, jeg vil jo ikke ta opp eksamen, så vi får se. Jeg skal gjøre så godt jeg kan.

Jeg kjenner meg veldig lykkelig og har en ro inni meg. En tilfredshet. Litt blandede følelser. Gleder meg til første jobbdag er over, for da vet jeg hvordan jeg takler det. Ååå, tenk om jeg kommer løpende hjem av glede! Jeg ser bildet av meg løpende, hoppende, dansende rundt på en evig blomstereng, før jeg legger meg langflat midtpå og ser opp på himmelen. Lukker øynene og smiler. Ligger ligger ligger og bare er.

Å bare være. Er!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar