lørdag 26. november 2011

Da var dagen her

Da var første dag over i den nye jobben, og det har gått kjempebra. Jeg er superfornøyd og letta og glad!

Nå kan jeg endelig være sikker og si at jeg liker jobben min og mene det! Inntil det kommer en dag den ikke er så bra, men det skal man se på som en utfordring, ikke et problem. Der finnes bare utfordringer!

Jeg var skikkelig, skikkelig nervevrak i gårkveld, hadde vondt i magen, holdt på å tisse meg ut og klarte nesten ikke å spise. Klarte ikke en gang å øve meg på det jeg skulle, så jeg dro en halvtime tidligere enn jeg egentlig begynte og gikk gjennom nissefortellingene jeg skulle kunne. Det føltes trygt og litt bedre etterpå. I tillegg fikk jeg sett på ei som var før meg hvordan hun gjorde det, og det var også ganske betryggende.

Så var det min tur. Godt kledd, var jeg. litt vel godt kledd, for svett ble jeg også. Fire repitisjoner for forskjellige grupper. Først ble det ganske fullt, helt perfekt passelig, neste gang ble det veldig fullt, så mange at jeg måtte si stopp, og den siste gangen var der bare 6 barn og noen til.

Det var veldig gøy å fortelle og dramatisere nissen forran barna. Jeg har aldri følt meg så trygg forran så mange mennesker før, men dette taklet jeg på strak arm. Mørket gjorde det kanskje litt lettere også, jeg så dem ikke så godt. Jeg hoppet og spratt rundt på gulvet, hylte og lo og snakket og styret på. Jeg turte å spille det helt ut og lage litt lyd. Det var min beste gang. Det gikk jo mye bedre med ekte barnepublikum enn når jeg har øvd for andre. Barna var med og spurte og svarte. Det var gøy!

I en fortelling skal nissen slippe ut dyrene i fjøsen og da spør jeg barna hvilke dyr jeg skal slippe ut først. Da sier en liten gutt som snakket veldig mye: "Du må ikke slippe ut oksen da!" Da svarer jeg at vi må jo slippe ut alle dyrene.. Så ser jeg at han blir litt redd i ansiktet sitt og sier: "Men, du kan ikke slippe ut oksen, for da kan den stange og bli slem." Så jeg bestemte meg for å ikke gjøre det. Det var en annen gutt som sa han var redd for fjøsnissen, men det gikk fint. Barna lo og de syntes det var gøy når nissen var lei seg og var helt gal. Det var det som var gøy.

Fint å lære seg hva barn synes er gøy! Jeg er så glad, så glad, for at det gikk så bra! Jeg har vært så spent på den helga her! Men nå kommer jula til å komme så fort som en fei! Ja, jeg er ganske sliten også. Det verker i ryggen og beina og halsen og hodet, og nå vil jeg ha mat, for jeg er kjempesulten og tørst, så skal jeg bare slappe av i kveld. Tror jeg må være litt mer forsiktig med stemmen min i morgen, for i morgen skal jeg fortelle fem nissefortellinger.

Fantastiske kollegaer, hyggelig sjef og herlig jobb! Sjefen min kom med familien sin og så på min første fortelling. Etterpå sa hun at jeg var flink og sa: "Og jeg har sett mange nissefortellinger!" Det var flere som sa at jeg var flink og det er gøy å høre! :D

Hipp hurra for meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar