fredag 25. november 2011

Æææææææææææææææææææææææ!

Ja, det er hva jeg sier: "Æææææ!"

For det første, jeg er littigranne lei av eksamen! Ikke det å skrive, men det å ha eksamen i tankene. For jeg er en kjempestor dust som aldri kommer meg i gang. Så fant jeg en artikkel om nettopp dette. Kanskje flere enn meg som kjenner seg igjen i det? http://www.underdusken.no/nyhet/2006/16/1789/prokrastinerer+du%3F

Jeg er en prokrastinerer!

Men akkurat nå er jeg faktisk megaspent på morgendagen og søndagen. Jeg både gleder og gruer meg, for dette er noe jeg aldri før har gjort og noe jeg aldri ville turt å gjøre før. Derfor er dette et veldig stort steg for meg! Det er nemlig min første arbeidsdag som Nisseforteller i morgen. De kaller denne helgen for "ilddåpen" og det er fordi den er litt annerledes enn resten av arbeidsdagene mine mot jul.

En gammel låve på Sverresborg museum.

I helga har de et julearrangement med flere aktiviteter og steder å besøke for å oppleve litt julestemning. Der jeg er Nisseforteller. De som er besøkende får et kart hvor det står hva som skjer hvor til forskjellige tider. Derfor må jeg være på plass i det huset jeg skal fortelle nissefortellinger til de tidspunktene jeg har fått og som også står på det kartet. Sånn at folk bare kan komme og høre på nissefortellinger, hvem som helst, store og små. Jeg har fått fortalt at det pleier å bli ganske så stappa med folk. Besteforeldre, barnevogner, foreldre, ungdommer, barn...  Og man kan bli forstyrret av folk som kommer inn midt i fortellingene og feks spør: "Er det her det er nissefortellinger". Så det blir utfordrende og spennende. Håper jeg takler det!

Men de andre dagene jeg skal jobbe, blir ganske korte. da er det grupper som har bestilt timer til nissfortellinger og formidling av jul i gamledager. Da skal jeg fortelle til både ungdomsskoleelever, treåringer og andre barnehagebarn. Det blir også utfordrende og spennende. Da skal jeg først fortelle hvordan de forberedte seg til jul for ca 200 år siden og snakke om forskjellige gjenstander som jeg skal vise frem, så skal jeg dramatisere fire nissefortellinger hvor jeg både leker nisse og forteller. Tror det kan bli ganske gøy, selv om det er litt skummelt å stå helt alene forran så mange mennesker. Men det er jo til barna og det liker jeg.

Litt vondt i magen, men det må bare gå bra!

Da er det godt å ha en mann en kan mose litt.

1 kommentar:

  1. Halla balla!

    Hahaha, dette var jammen i meg gøy!
    Jeg synes ikke det er gøy med eksamen heller :( :( :( :( :(: :( :( .(:(:(

    Hilsen

    SvarSlett