lørdag 13. mars 2010

Trygghetens rammer tar slutt


Det lille barnet der inne gråter. Det vil ut. Ut og leke og le og være fri. Løpe mellom trærne uten bekymringer...

Men dessverre står den ansvarlige voksne over det og sier at det vet bedre, det vet at skogen er full av vanskelige utfordringer for små barneføtter.

Barnet krymper seg, det vil ikke bli slik, det vil være barn for alltid og da blir det veldig redd. Det ser skrekkslagent opp på det nye, store mennesket. "Jeg forstår jo ikke alt det der i voksenverdenen, jeg vet jo nesten ikke hva to pluss to er. Hvordan skal lille meg klare seg i den store verdenen allerede? Jeg må kunne så mye jeg ikke kan. Det er så mye å lære, så mye å passe på, så mye å tenke over, så mye å huske, så mye å erfare, så mye ansvar. Hvordan skal lille meg klare det?"

Den voksne ser ømt, men strengt, på det lille barnet. "Du vet at du en dag står der. Alene med fullt ansvar for alt du gjør. Når skal det bli? Skal du la deg leke inn i livet og bli slengt i en stol av alle de andre store voksne? Eller vil du jeg skal følge deg gradvis over streken?"

Barnet tenker. Tenker veldig masse. Men tankene er bare bilder. En masse farger og store, skumle folk som kiker ned på barnet. "Jeg kan ikke være alene... Ikke alene..." Og da knekker barnet sammen. Det faller på alle fire på gulvet. Gråter stille inni genserarmen. Ingen som kommer for å trøste. Ingen som ser barnet. Bildene forandrer seg til folk som snur ryggen til barnet og går med nesa i været. "Klar deg selv, nå!" sier de og tar et siste øyekast på barnet. Barnet føler seg dum, for barnet vet at det klarer det hvis det vil. Men hva om barnet ikke vil?? Hva om barnet aldri vil? Hva om barnet for alltid vil ligge tett, tett inntil mammaen sin og sove under den gode og varme dyna?

Tryggheten fjernes. Rommet er nakent. Ingen mammalukt på puta lengre. Nye lukter. Hvor er tryggheten nå? Hvem er tryggheten?

Barnet tenker igjen. Nå leker barnet seg med tankene. De er mange, men de er lekne. "Jeg vet hvem som er tryggheten og jeg vet akkurat hvor den ligger henn..." Barnet smiler lurt til seg selv mens det tørker alt snørret og tårene på kanten av genserarmen. Nå sitter det på gulvet og ser rundt seg. "Tryggheten er akkurat her. Her inni meg. Jeg må bare få tak i den først. Og for å få tak i den, må jeg være sikker på at alt går i orden. Og det vet vi jo begge to, både jeg og du voksne, at det gjør det!"

Også reiser barnet seg. Ser seg i speilet og smiler. "Jeg er et barn, er jeg ikke?"


Inger 13.08.09

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar